Blogi

Moniolutkulttuurisuus rikastuttaa – Case Albania & Kosovon tasavalta

Tällä kertaa olutterveiset saapuvat Albanian suunnalta voimalla kolmen bissen. 

Ensimmäinen näistä sattui olemaan nimeltään Birra Korça (4,5%). Panimo sijaitsee Korçën kaupungissa ja ilmeisesti kyseessä on Albanian ensimmäinen kaupallinen olut vuodesta 1928. Etiketin mukaan tämä on Tradicionale Pils. Mutta mitä ihmettä. Lasiin kaatui tummaa olutta. Näin siis albanialaiseen pils-perinteeseen kuuluu ja olkoon niin. Epäilemättä oluenpanossa on pils-mallasta perusmaltaana käytetty ja taatusti yhtä tai useampaa tummaa mallasta sen ohessa.

Komea vaahto. Makea tuoksu. Maku maltainen-suklainen. Ohut suutuntuma. Aika jees helppo juoma, mutta pilsiksi ei olisi osannut asiaa tietämättä määrittää. Sokkotestissä veikkaus olisi ollut todennäköisimmin suklaabock, mutta ei anneta sen häiritä. Odotukset ei vielä pulloa avatessa olleet korkealla, ja siihen nähden saatiin taas oikein positiivinen ylläri oudohkojen maiden oluttarjonnasta. Pikatti yksityiskohta pullossa on myös labeliin tällätty merkintä laatujärjestelmästä ISO 22000:2005, ei näitäkään mainintoja usein pullon kyljessä näe.

Seuraavana Birra Tirana (4%). Panimona Birra Malto, Tiranassa sijaitseva Albanian suurin panimo. Nätti hyvin tasainen vaahto. Erittäin kirkas. Maltainen. Vähäinen katkero. Vaalea perus-pils. Hyvin erilainen pils Birra Korçaan verraten. Juurkin vaalean vähähumalaisen pilsin mielikuvaa vastaava tapaus. Ei varsinaisesti osu omiin olutmieltymyksiin, joskin makustellessa ainoa varsinaisesti ikävämpi puoli on vaimea tylppä tympeä kirpeys jälkimaussa, mikä jää leijumaan ympäri suuta. Toisaalta toimii aivan erinomaisesti voimakkaan valkosipulisen jalapeno-, pepperoni- ja oliivipizzan kanssa. On olut joka toimii ruuan kanssa ja sen huuhteluun huomattavasti paremmin kuin tuopillisen nautiskeluun sellaisenaan.

Näemmä albanialaiseen panimokulttuuriin kuuluvat laatujärjestelmät. Tässäkin mainitaan ISO22000:2005 ja lisäksi ISO9001:2008. Muun maalaisista ei voi olla samalla tavalla varma, vaikka eiköhän ne muuallakin ole käytössä teollisen skaalan panimoissa.

Oluen mainonnan puolella Albania on Suomea liberaalimpi. Meillä katsottaisiin alla olevien Birra Tirana mainosten olevan kiellettyjä, koska ne selvästikin luovat kuvaa siitä, että alkoholin käyttö lisää sosiaalista tai seksuaalista menestystä. Parissakin kuvassa nimittäin on nainen bikineissä veden äärellä. Tai että olut piristää tai rentouttaa. Alakuvassa vasemmallahan näyttäisi olevan hyvä meininki jollakin keikalla ehkä. Tai koska mainoksissa kuvataan alkoholin runsasta käyttöä myönteisesti. Alakuvassa papparaisen edessä kuitenkin on useita pulloja ja vielä enemmän niitä on alakuvassa keskellä taustalla. (Kiellot pohjaa alkoholilain 33 § kohtiin 4-6.)

Birra Tirana

Kolmaskin sarjan olut on pils, vaalea Birra Peja (4,2%). Panimo Birra Peja sijaitsee Kosovossa, joten nyt siirryttiin Albaniasta Kosovon tasavaltaan. Pullataikinainen aromi, väri ja makukin edellistä vaaleaa pilsiä tummempi. Siten jotakin hieman tummempaa mallasta on mukana. Puhdas esitys ja asettuu nautiskelujuomana edellisten välimaastoon.

6.1.2016 / Jani



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to top