Blogi

Bändibrändätyt oluet #10: Queen Bohemian Lager – tšekkipilsiä brittiläisessä valeasussa

aIMG_0250Etukäteen ajatellen ei paljon herättänyt intohimoja tämä olut. Lagerkin voi olla joskus ihan jees tai tosi jees, varsinkin tšekkipils, mutta useimminten oluttyyli ei itseä kummemmin sytytä. Tämä ostos oli kuitenkin väistämätön, koska bänditeema.

Odotukset olivat siis peruskaman puolella, vahvuuskin siinä keskarin huitteilla 4,7%. Hyvin kirkasta ja kullankeltaista olutta, mukavasti vaahtoilevaa ja pitsiä jättävää. Tuoksussa otteen ottaa, kuinkas muuten, voimallinen maltaisuus. Kelpo olut tämä, ihan suunmukainen mallikappale. Puhdas maku olematta kusinen tai vetinen, mikä vaalealle lagerille joskus voi sattua. Tämä on itse asiassa pastöroitu olut, joten ainakaan automaattisesti pastörointi ei olutta maultaan latista. Samalla kun pastöroituja olutkokemuksia mielessä heijastelee niin eipä tule yhtään pastöroitua alea mieleen. Googlaamalla siihenkin saisi nopeita vastauksia, mutta antaa olla. Jätetään jännitys päälle ja odotellaan jos tämmöiseen ehkä mahdollisesti törmää. Bohemian lager on helposti juotavaa ja humalointia löytyy kivasti kulauksen lopussa nipistäen. IBUjen kerrotaan asettuvan tasolle 33. Tosin tuoteselosteen mukaan tämä ei sisällä humalaa (hops) vaan humalatuotteita (hops products). Humalauutteisiin palattaneen joku kerta tuonnempana.

Tällä maistelukerralla tulee normaalia positiivisemmat olot oluttyylistä, koska muutoinkin kelpo pullollinen sattuu kulumaan vahvasti maustetun aterian kaverina. Harissan ja muut polttelut tasoittuvat tällä. Siihen se sopii hyvin ja laadukkaasti.

aIMG_0252

Tämän oluen tapauksessa ei pientä vaivaa näkemättä ota selkoa panimosta. Etiketissä lukee vain ”Brewed and bottled in the Czech Republic for RNR Brew, England”. Voisiko craft beer idealisti sellaista ylimalkaisuutta suvaita? Asiasta jää lievästi häiritsevä peittelyn tuntu, mutta koska tuote miellyttää, niin ei huvita pitkään kiukutella asiasta. Varsinainen juoma, tuo tšekkipils, verhoutuu englantilaisiin elementteihin: onhan Queen brittibändi ja myös toimeksianto panimolle on tullut samasta maasta. 

Sen verran kuitenkin kiinnosti panimo, että pieni googlailu niissä merkeissä oli paikallaan. Ensimmäisenä hakujen tuloksena kirkastuu R’n’R Brewn rooli olutbusineksessa: “Rock’n’Roll music has always been synonomous with food, drinks and good times. At RnR Brew we bring them together for fans to enjoy. Working confidentially with Key Licensors and their consultants we establish the best product fit for their roster within the FMCG markets. Our business is the worldwide marketing and distribution of licensed beverages and food products.” Fast Moving Consumer Goods (FMCG) tyyppiset tuotteet ovat nopeasti myytäviä ja huokeita hinnaltaan, esimerkkeinä virvoitusjuomat, prosessoidut ruuat ja monet kulutustavarat.

Panimokin pian identifioitui Ratebeerin tuotekuvauksesta. Kyse on panimosta nimeltä Pivovar Protivín, jonka Pivovary Lobkowicz osti vuonna 2008. Uskottavan oloiselta panimolta tuote siis on lähtöisin. Uskottavuus ei tässä perustu mihinkään muuhun kuin että Lobkowicz on tuttu panimo takavuosilta eikä siihen yhdisty mitään negatiivisia mielikuvia. Ja että olut on tšekkiläistä.

Positiiviseen suuntaan edelleen katsoen tämä olut miellyttää erityisesti bändibrändättyjen lagereiden kategoriassa, siellä kun on eri sorttisia bulkkilagereita aiemmin nähty. Toki tämäkin nimenomaan ratsastaa supertunnetun Queenin nimellä, sekä sattuvalla yhteydellä kuuluisan biisin nimen ja Böömin välillä. Eikä varsinaisesti olutmaailmasta ansaitulla arvostuksella. Tämä tuote ei ole markkinoilla sen takia, että joku haluaa tehdä olutta vaan sen vuoksi, että joku haluaa tehdä rahaa. Ehkäpä kovin moni oluen ostaja ei ajattele moisia ja kippaa tuopillisen tyytyväisenä kitusiinsa. Ja jos näin on, se vain osoittaa brändäyksen toimivan halutulla tavalla.

aIMG_0256

 

Itseoikeutettu biisivalinta on Bohemian Rhapsody:

KOTIOLUTHARRASTAJAN ARVIO: Panisin

PS. Samasta teemasta toinen variaatio Ruotsista: CAP Breweryn Bohemian Rhapsody -niminen pils. Siinä ei bändin nimellä suoraan ratsastella, mutta tunnetun biisin siivellä toki lennellään. Tämä pulloyksilö oli hankittu Viking Linen XPRS:n käsityöolutvalikoimista. Olut olisi voinut olla hyväkin, vaan tuo pullo oli kohdannut jonkun ei-toivotun bakteerin tai villihiivan. Se käy oivana esimerkkinä vaihtelevan laadun haasteista, joita pikkupanimot kohtaavat. Oluen etiketille erityismaininta poikkeuksellisen havainnollisesta raaka-aineiden esittelystä.

FullSizeRender 4



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to top