Blogi

Arvoksi tuli just 1 miljardi – Brewdogin häikäisevä tarina se vaan jatkuu

Hämmästyttäviä tuloksia

Ei osoita hyytymisen merkkejä Brewdogin lento, ei. Tuoreissa tiedoissa on nähtävissä Brewdogin yhä vaan jatkuva myynnin ja tuloksen nousu sekä monin tavoin laajeneva liiketoiminta. Esimerkiksi briteissä myynti kasvoi 97% viime vuonna ja yrityksen kokonaisliikevaihto oli reilut 550 M€. Luvut ovat todella ilmiömäisiä vasta vuonna 2007 perustetulle yritykselle.

Liikevaihto asettuu perspektiiviin, kun vertaa sitä muihin eri kokoluokkien panimoihin. Vastaava luku esimerkiksi AB InBeville on 45 500 M€, Heinekenille 20 800 M€, Carlsberg groupille 8 000 M€, Olvi-konsernille reilu 320 M€, Young’sille noin 290 M€, Sierra Nevada Brewingille 235 M€ (2014) ja Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalle reilu 18 M€ (2015).

Vaikka toki samassa suuruusluokassa maailmalla on reilusti toimijoita, niin kasvu on ollut hämmentävän nopeaa. Itse asiassa vuonna 2016 Brewdog oli kaikkien aikojen ensimmäinen yritys, joka päätyi viitenä peräkkäisenä vuonna Sunday Timesin Fast Track 100 -listalle. Ja vielä on varaa kasvaa, kun alan jättiläisiin vertaa.

On tullut joskus mietittyä, tuleeko joku iso pelaaja haukkaamaan Brewdogin. Firman kapinafilosofiaan ei varsinaisesti ole istunut eikä istu suurille pääomille nöyrtyminen, olkoot ne puhtaampia pääomasijoittajia tai vaikka panimoteollisuuden mainstream-jättejä. Siis muun kaltainen pääoma kuin pioneerihengen joukkorahoitus, jota erityisen menestyksekkäästi ovat hyödyntäneet jo useamman rahoituskierroksen ajan. Nyt tapahtui nytkähdys siihen suuntaan, mutta kuullaan ensin matkan vaiheista James Wattin sanoin.

Boys quit your jobs and start making beer!

Sanoi Michael Jackson heille matkan alussa, aika kova. James kävi lanseeraamassa Holy Moosen BrewdogHelsingissä 2015. Ainoa kerta kun on käynyt. Antaa Jamesin kertoa tarinansa videolla.

Kirjankin ”Business for Punks” on James Watt aiheesta vääntänyt jos se formaatti kiinnostaa.

Tilanne viimeistään nyt: Autotallista sfääreihin

Alkukappaleessa kuvattu näkymä kävi tavallaan jo toteenkin, vaikka ihan yhtiön kaappaamisesta ei voi puhua. Nimittäin huhtikuussa 2017 amerikkalainen TSG Consumer Partners osti 22% Brewdogin osakepääomasta ja samalla panimon valuaatio nousi tuonne 1 miljardiin dollariin. Huh! Perustajakundit päätyivät siinä kertaheitolla monimiljonääreiksi, jos toki samalla himppasen joutuivat tinkimään reteästä anarkististailista. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten uuden tyyppinen rahoituskuvio heijastuu jos heijastuu muuhun imagoon, markkinointiin, julkisiin lausuntoihin ja toimintaan. Ei oikein voisi antaa brändin muuttua, kun se on ollut iso osa taitavasti vietyä ja uniikkia konseptia koko ajan.

Mutta toisaalta: Uudelle partnerille meni kuitenkin vain vajaa neljännes. Ehkäpä James ja Martin vaan rouheasti entistä isommilla muskeleilla murtavat itselleen hyvän siivun todella ison kuvion olutmarkkinasta. Tähän haluan uskoa ja uskon. Ainakin tähän asti muutoin äijät ovat onnistuneet vakuuttamaan, että elävät kuten saarnaavat.

Jos kuluttajakäyttäytyminen muuttuu isossa skaalassa kohti makuoluita, pöytä on todellakin katettu Brewdogille myös jättijättijättibisneksen mielessä. Markkinapotentiaalia voi peilata vaikka Mordor Intelligencen arvioihin. Niiden mukaan Eurooppa muodostaa 27% globaaleista olutmarkkinoista, ollen Aasian-Tyynenmeren alueen jälkeen maailman toiseksi suurin markkina-alue. Euroopan markkinan suuruudeksi arvioitiin 127 000 M€ vuonna 2015, josta se olisi kasvamassa 163 000 M€ vuoteen 2022 mennessä. Toisaalta muuten on aika mielenkiintoista verrata vaikka InBevin liikevaihtoa arvioituun Euroopan markkinan suuruuteen. Tietenkään kaikkien lukujen luotettavuudesta ei pysty mennä takuuseen, mutta ehkäpä niistä silti saa kiinni jotain mittasuhteista. Nykytasolla Brewdogin liikevaihdon suhde Euroopan markkinaan on 0,4%. Siinäkin mielessä tilaa on, jos ja kun olutkulttuuri lähtee laajasti muuttumaan syöden bulkkimarkkinan myyntiosuuksia.

Nice job guys!

Brewdogin James Watt Helsingissä 2015

Luultavasti siinä keskellä on tätä nykyä varakkain tyyppi, joka on selän takana voiton merkkiä näyttänyt, tai jonka kanssa on edes kosketusetäisyydelle päässyt. Kuva Holy Moosen julkkareista Helsingissä 2015.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to top